nieuws
29 april 2020 | corona - wijkkrant
Zwaar weer voor ondernemers
Door Elsebeth Hoeven
Gedwongen dicht, beperkte openingstijden, veiligheidsmaatregelen: door de coronacrisis is het voor vele ondernemers in de wijk een spannende tijd. De zzp-ers, de mensen in de zogeheten ‘contactberoepen’ als kappers en pedicures, de horeca, bij velen onder hen is het werk nagenoeg stil gevallen. Maar ook voor de winkeliers is de toekomst onzeker. Blijven de mensen komen en hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf een veilige omgeving is voor jou en je klanten? In dit artikel vertellen de mensen achter een aantal bekende wijkwinkels hoe ze deze tijd ervaren.
Wijnhandel Sonsbeek
In Wijnhandel Sonsbeek is Erwin Snelders al zeventien jaar het gezicht van de slijterij. Hij vertelt hoe mensen in eerste instantie gingen hamsteren, al is dat inmiddels wel weer genormaliseerd. De cafés zijn dicht dus komen er nu meer mensen in de winkel. “We verliezen wel omzet omdat ik nu niet meer kan leveren aan de horeca in de buurt”, vertelt Erwin, “maar zolang we open mogen blijven, komen we er wel doorheen.” Van MKB-Nederland hebben winkeliers regels aangereikt gekregen en die volgt hij nauwkeurig op. “Laten we hopen dat we met zijn allen ons hieraan houden, dan zijn we er hopelijk snel van af.” De winkel heeft hij met markeringstape in vakken verdeeld: één persoon per vak. En er mogen niet meer dan vijf mensen in de winkel. Het valt hem op dat inmiddels het kwartje is gevallen bij mensen. Waren ze eerst nog wat laconiek, nu ziet hij dat mensen afstand bewaren. Hij maakt zich over zichzelf geen zorgen. “Ik ben 37 en in goede conditie.” Vooral voor zijn ouders en kinderen vindt hij het vervelend. Ze kunnen nu niet meer bij elkaar op bezoek komen. Zijn jongste dochter zit in groep 8 en mist nu de citotoets én de eindmusical én het schoolkamp. “Echt sneu”, zucht Erwin.
Cafetaria De Snoek
Ook Esther Pusmaz van cafetaria De Snoek heeft de nodige maatregelen genomen. Hier staan op de stoep een paar stoelen op gepaste afstand van elkaar zodat de klanten buiten kunnen wachten als er twee mensen in de zaak aanwezig zijn. Op de balie staat ontsmettingsmiddel voor de handen. Binnen in de cafetaria waar normaal gesproken de klanten even gaan zitten en de tijd nemen voor een praatje, zijn de stoelen weggehaald. “Vanaf het eerste NL-Alert namen de zaken af”, vertelt Esther, “maar het gaat nog redelijk. Gelukkig blijven er mensen komen.” Nu werken ze veel met telefonische bestellingen. “Snel afhalen en weer weg.” De klanten blijven minder lang in de zaak, maar op de stoep spreken ze elkaar nog wel en die gesprekken zijn heel wat directer, vertelt ze. “Hoe gaat het? Red je het nog wel? Heb je werk?” Elke dag staat Esther voor een dilemma. “Ga ik vandaag het risico met mijn gezondheid nog nemen? Maar dat moet wel, want anders hebben we geen inkomen.” Dus wassen Esther en haar man nog meer dan anders hun handen en vertrouwen ze op de anderhalve meter afstand die door de vitrine al tussen hen en de klant staat.
Houthandel Bosveld
“Het is heel belangrijk dat mensen ook nu bij de lokale ondernemers blijven komen”
Zo’n vijfenzestig jaar geleden begon Gerrit Bosveld een houthandel aan de Sonsbeeksingel. Inmiddels staan Pascal en Menno Bosveld als derde generatie – met vader Gert- aan het roer van het timmerbedrijf annex doe-het-zelf winkel. “We doen veel werk buiten de deur en je merkt nu wel dat zeker ouderen liever geen mensen over de vloer hebben”, vertelt Pascal. “De monteurs volgen de regels van het RIVM, zo kan de klusdienst en het advies aan huis op een veilige manier doorgaan.” De winkel met klusmaterialen is wel wat drukker dan normaal. De mondkapjes zijn op en de latex gaat ook wat sneller. “Mensen zijn volop aan het verven”, is Pascal opgevallen. Ook in de zagerij is het drukker. Om klanten veilig te kunnen blijven helpen, heeft houthandel Bosveld ook in de winkel de nodige maatregelen genomen. “Bij vier mensen in de winkel moeten mensen buiten blijven wachten. Achter de balie hebben we een plexiglazen plaat geplaatst en de strepen op de vloer geven de anderhalve meter afstand aan.” “Het is heel belangrijk dat mensen ook nu bij de lokale ondernemers blijven komen”, benadrukt Pascal.